Emissiereductiezones (LEZ’s) in Europa zijn in feite een essentieel onderdeel geworden van initiatieven om luchtverontreiniging in steden te bestrijden en de levensstijl in steden te verbeteren. Zowel Duitsland als Frankrijk, twee van de grootste en belangrijkste landen in Milieusticker Frankrijk kopen Europa, hebben deze gebieden in talloze steden uitgevoerd om de toegankelijkheid van zeer vervuilende vrachtwagens te beperken. De rol van stickerlabels in deze initiatieven is met name opmerkelijk geweest. Deze stickerlabels, ook wel “ecologische badges” genoemd, zijn in beide landen een noodzakelijke functie geworden van rolstoelen in steden en fungeren als een duidelijk teken van de ecologische invloed van een vrachtwagen. Dit bericht bekijkt het principe van lage-emissiezones in Duitsland en Frankrijk, waarbij de nadruk ligt op de functie van deze ecologische badges, hun belang en hoe ze transportplannen in deze landen hebben gevormd.
De Duitse versie is geprezen om zijn eenvoud en prestaties bij het verminderen van luchtverontreiniging in steden. Niettemin heeft het ook de handschoen opgepakt, met name in verband met oudere auto’s, waarvan de meeste al aan het rijden waren vóór de introductie van het badgesysteem. Eigenaren van deze auto’s, met name die met een laag inkomen, hebben het moeilijk gevonden om te voldoen aan de strenge uitlaatgasvereisten die nodig zijn om een milieuvriendelijke badge te krijgen. Dit heeft geleid tot discussies over het evenwicht tussen ecologische doelstellingen en sociale gelijkheid. Bovendien zijn de richtlijnen en het beleid met betrekking tot milieuvriendelijke badges steeds ingewikkelder geworden, omdat steeds meer steden in Duitsland LEZ’s hebben geïntroduceerd, waardoor het voor automobilisten moeilijker is geworden om bij te houden waar en wanneer ze mogen rijden.
In Duitsland heeft de introductie van de milieuvriendelijke badge, of “Umweltplakette”, een belangrijke rol gespeeld bij de toepassing van deze gebieden. Sinds 2008 moeten auto’s die in met name Duitse steden met een hoge mate van luchtvervuiling rijden, een milieuvriendelijke badge dragen. Deze stickers worden verstrekt op basis van de uitstootgroep van de auto, waarbij verschillende tinten staan voor verschillende niveaus van luchtvervuiling. Auto’s die voldoen aan strenge uitstootcriteria krijgen een milieuvriendelijke badge, die toegang geeft tot veel LEZ’s. Gele en rode badges worden aangeboden aan auto’s die voldoen aan de vereisten voor verminderde uitstoot, waarbij rood het minst milieuvriendelijk is. De bedoeling achter deze getinte classificaties is om vrachtwagenbezitters aan te sporen om over te stappen op schonere auto’s, terwijl wordt gegarandeerd dat alleen auto’s die voldoen aan de ecologische vereisten op beveiligde locaties kunnen komen. Voor auto’s die niet voldoen aan de criteria voor de laagste uitstoot, is de toegang tot deze gebieden volledig beperkt en krijgen wetsovertreders hoge boetes.
Frankrijk heeft, net als Duitsland, ook het principe van lage-emissiezones geaccepteerd als onderdeel van zijn initiatieven om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Het Franse systeem van ecologische badges, genaamd “Crit’Air”, hanteert een vergelijkbaar concept, maar gebruikt een andere strategie om auto’s te classificeren. Het Crit’Air-systeem, geïntroduceerd in 2017, categoriseert vrachtwagens in 6 verschillende groepen op basis van hun mate van vervuiling. De goedkoopste groep, geclassificeerd als “Crit’Air 1”, is gereserveerd voor elektrische en hybride auto’s, terwijl de grootste groep, “Crit’Air 6”, is voor de meest vervuilende auto’s. Dit systeem, hoewel vergelijkbaar met de Duitse ecologische badges, heeft enkele opmerkelijke verschillen. Een essentieel verschil is dat het Franse systeem niet alleen rekening houdt met de conventionele lozingen van de vrachtwagen, maar ook met de leeftijd, het type gas en verschillende andere elementen.
Het principe van lage-emissiezones werd voor het eerst in Duitsland gepresenteerd in het begin van de jaren 2000 als onderdeel van een uitgebreider Europees initiatief om de luchtverontreiniging in grootstedelijke gebieden te verminderen. Deze gebieden zijn bedoeld om de toegang tot bepaalde locaties van een stad of kosmopolitisch gebied te beperken voor auto’s die bepaalde lozingscriteria overschrijden. Het concept is om het aantal sterk vervuilende auto’s in een van de meest bewoonde en verkeersintensieve locaties te beperken, waardoor de luchtkwaliteit wordt verbeterd en gevaarlijke uitlaatgassen worden verminderd. Hoewel het principe niet specifiek is voor Duitsland of Frankrijk, zijn beide landen koplopers geweest in het uitvoeren van LEZ’s op een groter bereik, waardoor ze de leiding hebben in het geschil over grootstedelijke luchtverontreiniging en blijvende rolstoel.